1. dubna 2009

Amarant (laskavec)

„Svaté zrno“ Aztéků, Inků a Mayů, sklízené obvykle třikrát ročně, se dalo skladovat po celý rok coby „obilnina“ a využívala se i její listová část jako zelenina. Její 1 až 1,5 mm velká zrníčka sytila obyvatele starých říší zcela běžně, u nás byla před několika lety znovu objevena a přidává se do pšeničných těst alespoň 20 procenty.
Její vlastnosti jí předurčují preventivní místo pro všechny věkové kategorie. Obzvlášť důležitá je pro malé děti, bílkovina lyzin podporuje tvorbu mozkových buňeka slouží duševnímu vývoji. Sportovcům přináší nejedno „plus“: Minerály (vyvážený přísun vápníku, hořčíku a železa), vitamíny (hlavně B, C, E) a nenasycené mastné kyseliny včetně vzácného squalenu spolu s kvalitní bílkovinou podporují růst svalové hmoty. A starší generaci laskavec pomáhá při regeneraci buněk a při látkové výměně, přítomna je i vláknina. Amarant neobsahuje lepek, a tak může tvořit součást moučných směsí pro bezlepkovou dietu, spolu s rýží, kukuřicí, jahlami, event. s pohankou.
Nízký glykemický index laskavce (GMI) způsobuje vyrovnané a delší trávení, takže po něm nemáte tak rychle znovu hlad, což přivítají lidé s potřebou redukce tělesné hmotnosti. V neposlední řadě nás mile překvapí obsah rutinu, látky, jež slouží našim žilám pro uchování jejich pružnosti. V prodejnách zdravé výživy si nakoupíme malé sáčky amarantové mouky, tu pak přidáváme po dvou lžících do kteréhokoli těsta, a amarantové těstoviny, třeba vřetýnka. Ve složení výrobku najdeme i kurkumu, koření, jež těstovinu barví do žluta, ale má navíc antioxidační účinky vlivem svých vitamínů.

Žádné komentáře:

Okomentovat