3. dubna 2009

Grafomotorika


  • Kruh - klubíčka, nejdřív velké, postupně zmenšovat, „rozmotávat", pak teprve „namotávat" (sluníčko, hodiny, kolo u auta...)
  • Elipsa - svislá, mírně nakloněná i ležatá (auto jezdí dokola, letadlo, provázek...)
  • Kruh a elipsa rozvinutá po řádku, shora dolů a zdola nahoru - spirály (kouř, rozmotaná stužka, oblaka, koruna stromu...)
  • Osmička - ležatá, svislá a šikmá (letadlo, krasobruslař)
  • Osmička rozvinutá do řádku (krajka, mašlička na dárek), svisle (padá lístek ze stromu)
  • Oblouk horní opakovaně zleva doprava a zpět (děti si házejí s míčem), oblouk dolní (houpačka, kyvadlo hodin apod.)
  • Oblouky rozvinuté po řádce (vrabec nebo míč skáče, špičaté vlny na vodě), případně lze i shora dolů a zdola nahoru
  • Vlnovka (mašlička, měkké vlny na vodě)
  • Čáry - vodorovné (silnice, naskládané dřevo), svislé shora dolů (padá kamínek, stavíme klec pro lva), zdola nahoru (roste tulipán, pampeliška), šikmé shora dolů (prší), šikmé a prohnuté zdola nahoru (fouká vítr a zvedá listí)
Koordinace oko - ruka
  • Hra „zrcadlo" - dospělý nebo jiné dítě dělá různé pohyby a dítě je zkouší co nepřesně napodobovat
  • Navlékání korálků, knoflíků
  • Vkládání geometrických tvarů do krabice s otvory
  • Vymalování obrázků podle legendy (př: *- modrá, <- červená...)
  • Práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
  • Přelévání vody, nebo přesypávání písku (mouky) do různých nádob
  • Vytleskávání rytmu
  • Pohybová cvičení - trakaře (ve dvojicích), válení sudů
  • Chůze po čáře na zemi, po šňůře
  • Nošení např. pingpongového míčku na lžičce
  • Prolézání tzv. opičí dráhy (častá změna polohy těla - plížení, překročení, lezení po čtyřech, „kutálení sudů", házení míče...)
  • Házení míčky, papírovými koulemi, kamínky do koše, do vystřiženého otvoru v papíru, na cíl (co nejblíže velkému míči)
  • Tančení - pohyb v rytmu - když se hudba zastaví, dítě zůstane stát jako socha
  • Chůze - „jak chodí různá zvířátka" (může to být velmi zábavné když se do hry zapojí více dětí, zároveň je to velmi užitečné z hlediska koordinace pohybů a rovnováhy)
  • Hudba - rytmus, zvukové hračky, chrastítka, tanec...
  • Houpání dítěte v houpací síti (dece)
  • Skákání na trampolíně nebo na něčem, co pruží (matrace)
  • Chůze po zídkách a obrubnicích (zevní opora - ruka rodiče)
  • „Kuželky" (stačí několik prázdných rolí od papírových kuchyňských utěrek a míček)
Házení papírového míčku z novin do krabice
ZDROJ: http://www.rvp.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat