30. července 2009

Gym Ball

Balony neslouží jen k zábavě, ale jsou výborným prostředkem především k nápravě našich těl zatížených civilizačními poruchami. Zlepšují svalové napětí a koordinační poruchy. Napravují vybočení páteře či kulatá záda. V sedu na míči se totiž nelze dost dobře hrbit. Aktivuje naše svaly, zejména ty, které nám pomáhají udržovat vzpřímenou polohu těla. A proto, aniž bychom si to uvědomovali, při sedu na balónu vlastně nenásilně posilujeme. Při mírném pohupování dochází ke stlačování a povolování meziploténkových tkání, které se takto příjemně prokrvují a odstraňují napětí. Hopsání koordinuje dech, takže se uplatní i při dechových onemocněních. A věřte nebo ne, cvičením napomůžete i odstranění plochých nohou.

Zajímavé je třeba využití v logopedii a foniatrii. Dětem, které hůře nebo vůbec neslyší dělá potíže rytmus řeči. Když se ale pohupují na míči, dochází k potřebným pohybům bránice a děti správně hospodaří s dechem, správně posadí hlas, rytmicky vyrážejí slabiky či slova a hned je jim lépe rozumět.

Cvičíme na velkém míči

Cvičit na míči můžeme i s malými miminky. Nejlépe na míči s velikým průměrem. Dítě položíme na bříško a pomalu vychylujeme z osy. Dítě, ať chce nebo ne, musí reagovat těmi správnými svalovými skupinami, aby polohu vyrovnalo a stabilizovalo. Dítě musíme vždy přidržovat! Později třeba stačí jen za nožičky, ručičky a do kříže nebo jednostranně. Velmi zajímavé je toto cvičení s dětmi postiženými různými svalovými dysfunkcemi. To však vyžaduje plně odborné vedení!!!!

http://www.rodina.cz/clanek535.htm




7 komentářů:

  1. Jani, ty jseš prostě žena činu :o) !!! Moc dobře si vzpomínám, jak jsi u mě na blogu psala u fotky Ninušky na míči, co na něm děláme, jestli bych nepřidala pár foteček. Nějak jsem ti na to nestihla odpovědět a hlavně bych se s těma fotkama moc nechlubila, protože si nejsem jistá, jestli to děláme správně.
    A teď koukám, jak sis to všechno pěkně našla - teorii i praxi :o)
    Fakt jsi dobrá, tvůj blog je celkově moc supr a já doufám, že jednou většinu těch her a didaktických pomůcek a postupů jednou s naší Nindou taky využiju.

    A ještě ... jak jsem zhlédla to 2. video podle Bobatha (něco podobnýho s malou taky dělám - akorátže jak už je větší a těžší, tak víc odporuje a má větší sílu a nejde to tak lehko jako s malinkýma dětma) - šla jsem zkusit s malou to posilování břišních svalíků, jak ji tam ten pán (táta?) pořád povaluje na záda, tím že jí zvedne nožičky, a ona se pak přitahuje za ním. Tak siříkám, to s ní nedělám, jdeme na to. Jenže ... malá je už fakt dost těžká, já ji tam položila, ona se přitáhla, já jí chtěla zvednout nohy, ale ona se přdklonila a svou tíhou, kterou jsem nečekala na mě začala pomalu po tom míči klouzat, až na mě sklouzla bradou a já se převrátila na záda. Byla jsem u toho mrtvá smíchy! Spíš jsem posilovala já než malá. Ale taky to k něčemu bylo - to jak jsem se úplně srdečně smála, když už jsem viděla, že se na mě sune a já nemůžu nic dělat, tak jí to nějak chytlo a začala se smát taky. No a tak jsem se chechtaly spolu! :-D

    PApa Jani a díky za blog!

    OdpovědětVymazat
  2. A já děkuju Tuštičko, že ses podělila o úžasnej okamžik s Nindou. Super! Taky jste mě rozesmály. :-)))) Už nevím, co s mrňouskem podnikat. Máloco ho zabaví, jen by seděl a koukal na pohádky. Na balonu jsme včera skákali a cvičili několikrát a docela s chutí. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Jano, velké míče jsme taky měli doma. Velmi rychle je ale některé z dětí propíchlo:-( U nás vydrží málo co. Nestihli jsme s nima tedy nic moc dělat. Koukla jsem na ta videa a překvapilo mě, jak jsou ti mrňousci šikovní a divím se,že udrží balanc:-). Tak si říkám, že bych to ještě jednou zkusila?:-)))Také jsem kdysi na nich cvičila a je to docela těžké, ač se to nezdá.
    Jo a dík za pexesa, vytiskla jsem si čísla i obrázky k abecedě. Taky úkol s obličeji se Járovi moc líbil. Super a dík:-)
    Monika

    OdpovědětVymazat
  4. Moniko,
    to se divím, že vám velké míče nevydržely! Ninda leccos prokousne, malé míčky běžně, ale propíchnout velkej míč ji ještě nenapadlo. Mě zase nenapadá, čím se to dá provést. Tak aspoň něco nám ještě nezničila! :-D
    Ahoj L.

    OdpovědětVymazat
  5. Lucko, to bys musela znát naše děti(jen část, abych zbytku nekřivdila). Já to taky nechápu??? Díra jako vrata, vidím to na nůžky nebo šroubovák. Prostě schválnost, zalepit to nešlo. Prokousnout míč by dalo velkou práci, oni jsou přes rychlé akce. Nejvíc mě dostane, že mi pak kriticky říkají, jak to mají kamarádi doma hezké. Aby taky ne, když nemají doma likvidátory...
    Ale třeba už dostaly rozum, uvažuju, že to ještě jednou zkusím:-)
    Monika

    OdpovědětVymazat
  6. Holky, musím ještě připsat...včera jsem se o balon v sedě /polosedě, pololeže/ asi 10 minut opřela a pérovala a dnes mám namožené břicho. Ani jsem moc nevěděla, že cvičím. :-)

    OdpovědětVymazat