22. září 2010

APLA PRAHA - setkání rodičů

Zápis ze setkání rodičů a poradců rané péče 9. 9. 2010





K tématu setkání „Příspěvek na péči pro děti s PAS“ hovořila paní Marcela Rebernaková, maminka chlapce s dětským autismem, která již dva roky spolupracuje s kanceláří ombudsmana.

Osobní příběh paní Rebernakové popisuje dlouhou cestu k získání příspěvku na péči (resp. získání příspěvku v odpovídající výši), proces odvolávání proti přiznanému 1. stupni. Při setkání s posudkovou komisí paní Rebernaková zjišťuje, že odborní lékaři, kteří o příspěvku rozhodují, nevědí, v čem spočívá závažnost diagnózy poruchy autistického spektra. Argumenty matky neberou v potaz a popírají také závěry přiložených zpráv z vyšetření dítěte. Odvolání stojí rodinu mnoho sil a času a jeho výsledek bývá nejistý. Rodičům v této situaci nemůže nikdo pomoci, nikdo stížnosti neshromažďuje, a proto nedochází k nápravě. Paní Rebernaková se tedy rozhodne příběhy podobné tomu jejímu shromažďovat ve spolupráci s kanceláří veřejného ochránce lidských práv.

Základní problém: Posudkoví lékaři nemají dostatečné znalosti o diagnóze PAS. Stanovenou diagnózu buď popírají, nebo potíže dítěte zlehčují, skutečný stav není objektivně zhodnocen.

5 komentářů:

  1. Ahoj Jani, ty jsi tam byla? Jestli ano, tak jsme se nevědomky potkaly :-). Tak třeba příště na setkání o dietách a potravinových doplňcích...

    OdpovědětVymazat
  2. Jana a Šíšazáří 23, 2010

    Ahoj Danko, bohužel nebyla. Včera mě na to teprve upozornil mamnžel, tak jsem to sem šoupla pro další maminky. Pro info. My s tím máme také velké problémy. Jsem bez práce, prodloužit MD mi nechtějí, o příspěvku na péči ani nemluvě.:-( Píšeme odvolání pořád dokolečka....mám toho plné zuby.

    OdpovědětVymazat
  3. Vy žijete v Praze? Tam s tím prý jsou velké problémy...To je hrůza, jak to dopadlo s rodičákem? Taky mi ho neprodloužili,ale zvládli jsme se odvolat a vyřešit to...Když tak se ozvi,paní na sociálce mi poradila,jak se odvolat i když to na rodičák oficielně vlastně nejde...

    OdpovědětVymazat
  4. Holky, je mi líto, že máte takové problémy. My měli do Járových 7 let jen I.PnP, ale rodičák nám dali bez problémů. Přeju hodně energie a pevných nervů!

    OdpovědětVymazat
  5. Jana a Šíšazáří 23, 2010

    Danko, já jsem na Tebe nikde nenašla kontakt, tak prosim,jestli Ti to nebude vadit...můj e-mail je v zahlaví v textu. Moc děkuju.:-)

    Moniko děkuji za podporu.:-)

    OdpovědětVymazat